تحلیل رقبا در کسب و کار(مهندس فاطمه یحیایی)

تحلیل رقبا در کسب و کار(مهندس فاطمه یحیایی)
تیر 15, 1401
53 بازدید

در دنیای کسب و کار، هر چه خواهان جلب مشتریان بیشتری باشید، باید سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنید. آنگاه بصورت زنجیرآور، موفقیت هایی چون افزایش فروش، کسب سود بیشتر عایدتان خواهد شد. از اینرو تحلیل رقبا به عنوان یکی از شاخه های استراتژی بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. اما باد توجه […]

در دنیای کسب و کار، هر چه خواهان جلب مشتریان بیشتری باشید، باید سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنید. آنگاه بصورت زنجیرآور، موفقیت هایی چون افزایش فروش، کسب سود بیشتر عایدتان خواهد شد. از اینرو تحلیل رقبا به عنوان یکی از شاخه های استراتژی بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. اما باد توجه ویژه ای داشته باشید. چرا که استرتژی تحلیل رقبا در دنیای پر از رسانه و تبلیغات به مراتب بسیار سخت تر از گذشته است. چرا که شما نمی توانید براحتی سایر رقبا را کنار بزنید. در مثال رستوران، حصول رسیدن به قیمت پایین تر، خدمات ارائه شده با حفظ کیفیت بسیار سخت و غیرممکن است و ده ها مشکلات ریزی از این دست که می تواند شما را از سایر رقبا عقب بیاندازد.
تحلیل رقبا، فرایندی است که باید در آن رقبای کسب و کارتان را بشناسید و سپس درباره مواردی مانند محصولات، نحوه فروش، استراتژی‌های کسب و کار و بازاریابی آن‌ها تحقیق کنید. بنابراین تحلیل رقبا را می توان به دو بخش اصلی تقسیم نمود. مرحله اول ، شناخت رقبا و مرحله دوم ، تحلیل تک به تک هر رقیب. به همین علت کارشناسان حوزه ی بازاریابی بر این عقیده اند که حتی اگر به عنوان یک کارآفرین تازه کار، برند شما شگفت ‌انگیزترین محصول بازار را تولید می کند، اگر در تجزیه و تحلیل رقبایتان ضعف دارید، قطع به یقین مشتری‌‌های خود را از دست خواهید داد.
چرا که در بازار امروز که مشتری از چندین درگاه و اپلیکیشن بصورت مجازی و حضوری در حال رصد کردن قیمت ها هستند و همواره رقباهایتان نیز در حال فعالیت و ارائه ی محصولات و خدمات بهترند ، اگر نجنبید ، بازنده ی این مسابقه خواهید بود.
کسب و کارهایی که مدام و بصورت برنامه ریزی شده ، رقبایشان را رصد می کنند ، علاوه بر اینکه یک ارزش منحصر به فرد برای مشتریانشان ارائه می دهند، بصورت خودکار و سیستمیک خود را به روز نگاه می دارند و استانداردهای لازم در ساخت محصول، بازاریابی و… به خوبی اجرا می نمایند. البته در این راستا ، علاوه بر نقاط قوت به ضعف های مشتریانشان هم واقف می شوند و از این طریق برای بالا بردن خود بهره لازم را می برند. در این راستا رقبایتان را بشناسید. محصولاتشان را به دقت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید. چقدر از بازار شما را در دست دارند؟ قیمت محصولات شان چقدر است و چگونه با قیمت گذاری مناسب در این حوزه موفق عمل می کنند؟ قیمت‌های آن‌ها بالا است یا محصولات ارزان ‌‍قیمتی به بازار ارائه می دهند؟  ببینید ، رقبا از چه تکنولوژی هایی برای تبلیغات و جلب مشتری استفاده می کنند.  آیا استراتژی‌های تخفیف و قیمت‌گذاری خاصی را برای ترغیب مشتریان استفاده کرده‌اند؟ و از همه مهم تر ، مشتریان چه دلیلی برای خرید از آن‌ها دارند؟ نحوه بازاریابی محتوایی رقبا را بررسی کنید. آن ها از چه شبکه های اجتماعی بهره مندند؟ آیا در اینستاگرام دنبال ‌کنندگان زیادی دارند؟ رتبه سایت رقیب را در گوگل مشاهده کنید. در واقع شما باید در نقش یک مشتری ، برند رقیب را دنبال نمایید و فعالیت هایشان را بررسی کنید تا اطلاعات دقیق تری بدست آورید. در واقع شما باید به دنبال ایجاد یک مزیت رقابتی باشید ، چرا که بدون مزیت رقابتی، ماندن در بازار سخت و دشوار است. تحلیل رقبا با پایش همه جانبه ی رقباهای شما نه تنها شما را نسبت به این مهم آگاه می سازد، بلکه به شما کمک خواهد کرد تا مسیر موفقیت را به طرز چشمگیری کوتاه تر طی نمایید.

 

فاطمه یحیایی

منبع : تفاهم نیوز