بازاریابی وفاداری (مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی)

بازاریابی وفاداری (مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی)
شهریور 21, 1401
5 بازدید

بازاریابی وفاداری (loyalty marketing) یکی از منحصر ترین روش های بازاریابی است که بطور مستقیم بر مشتریان تمرکز دارد. در واقع در این روش بازاریابی قصد بر این است که با ایجاد نوعی اعتماد در بین مشتریان دائمی، از طرق مختلف مثل پاداش دادن، مشتریان را جذب نماییم. در واقع شما در پی آنید که […]

بازاریابی وفاداری (loyalty marketing) یکی از منحصر ترین روش های بازاریابی است که بطور مستقیم بر مشتریان تمرکز دارد. در واقع در این روش بازاریابی قصد بر این است که با ایجاد نوعی اعتماد در بین مشتریان دائمی، از طرق مختلف مثل پاداش دادن، مشتریان را جذب نماییم. در واقع شما در پی آنید که با ترفندهای مختلف و با کمترین هزینه ، بیشترین بازخورد را داشته باشید.

وفاداری مشتری با رضایت او رابطه ی مستقیم دارد. عوامل مختلفی در جلب این رضایت تاثیر گذارند و می توانند مشتریان شما را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. از
قیمت گذاری گرفته تا کیفیت محصولات ، نقش بسزایی در این موضوع دارند. چرا که مشتریان راضی به طور مرتب محصولاتی را ترجیح می دهند که نیازهایشان را برآورده می کنند. وفاداری مشتریان به مولفه هایی چون ارتباطات، قیمت، توزیع و حتی وفاداری آن ها به خدمات و … می تواند در بازاریابی وفاداری مورد توجه قرار گیرد. بطور مثال در وفاداری مشتری به ارتباطات، از فروشندگان و نمایندگی های متبحر و متخصص و با روابط عمومی بالا نشات
می گیرد. در بسیاری از موارد فروشندگان عالی و کاربلد هنگامی که  شرکت‎ ها یا فروشگاه‎ ها را ترک می ‎کنند، مشتریان سابق را نیز به دنبال خود به فروشگاه بعدی جذب می نمایند و یا در وفاداری مشتری به قیمت، مشتری تنها به دلیل صرفه‎ اقتصادی و پایین بودن قیمت، برند مورد نظر را انتخاب می کند و همواره به آن
وفادار است.
مشتری های وفادار منحصرا محصولات یا تولیدات یک شرکت را خریداری می کنند و عموما علاقه ای به تغییر اولویت هایشان از یک برند به برند رقیب ندارند. بعضا حتی اگر برند مورد نظر خود را در یک فروشگاه نیابند، هم چندین مغازه و یا فروشگاه را به دنبال برند مورد نظر خود جستجو می کنند و این ها مصداق عینی مشتریان وفادارند. البته برای اینکه یک برند به این مرحل برسد، باید مراحل سختی را پشت سر بگذارد. در بازاریابی وفاداری هیچ برندی نباید از بازگشت مشتریان قبلی و یا جذب مشتریان جدید قطع امید کند. در این نوع بازاریابی تکنیک های متفاوتی وجود دارد. در گام اول مشتریان وفادار خود را بشناسید و روی آن ها سرمایه گذاری کنید. یکی از راه های موثر در وفادار کردن مشتری استفاده از امکانات و تخفیفات ویژه برای مشتریان قدیمی شماست، چرا که مشتریانتان را به خرید مجدد راغب می نمایید. در این راستا می توانید کارت وفاداری صادر کنید. یا از اپلیکیشن هایی که در این حوزه وجود دارد در فضای مجازی بهره مند شوید.  برای برندتان پیش فروش و فروش مکمل قرار دهید. تخفیفات فصلی مضاعف برای مشتریان وفادارتان همه و همه بر فروش تان تاثیر بسزایی خواهد داشت. از نظرسنجی رضایت مشتری هم استفاده نمایید. شکایات و نقدها را جدی بگیرید و تمام قد حق را به مشتریانتان بدهید. از هر مسیری برای جلب رضایت مشتری استفاده کنید و مطمئن باشید بازاریابی وفاداری نقش بسزایی در موفقیت کسب و کارتان خواهد داشت.

 

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

منبع : تفاهم نیوز