شروع هر کاری همیشه سخت بوده و هست. برداشتن اولین قدم در دوران کودکی، نوشتن و خواندن اولین جمله در مدرسه، رفتن روز اول در دانشگاه و شروع ده ها کار در زندگی برای اولین بار شما را متحمل سختی و نگرانی کرده است. در تمام این لحظات، فقط کافی بود که اولین قدم را […]
شروع هر کاری همیشه سخت بوده و هست. برداشتن اولین قدم در دوران کودکی، نوشتن و خواندن اولین جمله در مدرسه، رفتن روز اول در دانشگاه و شروع ده ها کار در زندگی برای اولین بار شما را متحمل سختی و نگرانی کرده است. در تمام این لحظات، فقط کافی بود که اولین قدم را محکم بردارید. دقیقا، ریسک پذیری هم همین است. اگر محکم و آگاهانه شروع کنیم به ریسک کردن، بی تردید نتایج خوب از آن شما خواهد بود.
آمادگی و اشتیاق برای ریسک یک مزیت رقابتی برای کارآفرینان در کسب و کارهایشان است. هر کسب و کار یا استارت آپ نیازمند مقداری قابلیت ریسک پذیری است. دقیقا در همان لحظه ای که یک کارآفرین تازه کار به این نتیجه می رسد که شغل دستمزدی خود را ترک کند و وارد دنیای کارآفرینان شود و خودش سرمایه گذاری کند، اولین ریسک پذیری او در حوزه ی مالی آغاز شده است. در این راه برخی کارآفرینان تصمیم به ترک تحصیل میکنند تا بر کارآفرینی خود تمرکز کنند، برخی شغل کارمندی خود را رها می کنند و عده ای تمام پس انداز خود را روانه ی یک استارت آپ و اندیشه ی تازه به ذهن رسیده می نمایند. گویا واژه ی کارآفرینی با ریسک پذیری عجین شده است و ریسک پذیری از جمله صفات و ویژگی های افراد موفق است و این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان مطرح جهان، بسیاری از دستاورد های خودشان را مدیون این صفت میدانند. از آنجایی که ریسک پذیری کمک بسیاری در رسیدن به اهداف و آرزو های ما میکند پس اهمیت یادگیری مهارت ریسک کردن نیز بالا میرود. از اینرو در کسب و کارهایمان باید بکوشیم، تا مفهوم دقیق ریسک پذیری را بدانیم و از ریسک پذیری نا آگاهانه بپرهیزیم. . بنابراین، چنانچه مایلید کسب و کار جدیدی برای خود افتتاح کرده و با عنوان کارآفرین شناخته شوید در وهله اول باید ببینید قدرت ریسک پذیری کافی دارید یا خیر. در صورتیکه پاسختان مثبت است، این خبر خوش را به شما میدهیم که شرط اساسی یک کارآفرین موفق را دارا هستید.
از نظر کارشناسان این حوزه ریسک تنها به معنای ضرر کردن نیست، ریسک می تواند منفی یا بد و در شرایطی دیگر مثبت یا خوب نامیده شود. ریسک منفی و مثبت معمولا با هم رخ میدهند. مثالی ساده در شرایط فعلی اقتصاد ایران دقیقا در بازاری است که قیمتها بیمحابا نوسان میکنند، هم سودهای زیاد و هم زیانهای زیاد وجود دارد. به همین علت کسب و کارهایی که حوزه کاری کاملا جدیدی را شروع میکند متحمل ریسک سنگینی میشود چون که در فضای اقتصادی غبار آلودی شروع به فعالیت می کنن که آینده ای تقریبا مبهم در انتظارشان است. اما درست در نقطه مقابل مشاغلی که از وضعیت تثبیت شده تری برخوردارند، ریسک پذیری کمتری را پذیرا اند.
قطعاً ریسک پذیر بودن ترس دارد اما این نوع ترس ها حقیقت ندارند و در واقع به خاطر مکانیزم و عملکرد ذهن هستند که این ترس ها ایجاد میشود. در واقع ذهن به گونه ای خلق شده که انسان را از خطر حفظ کند و چون در ریسک ناآگاهانه ذهن با مسئله ای ناشناخته روبروست احساس خط را القا می کند. کارآفرینان با حساب و کتاب ریسک می کنند. یک کارآفرین موفق، کاملا حساب شده در مورد ریسکهای کسب و کار خود تصمیم گیری و عمل می نماید و از آن جایی که برای هر گام که به سوی هدف تجاری اش برمیدارد با دقت و تامل تصمیم می گیرد، ماهیت ریسکی تجارتش را به حداقل می رساند. افرادی که در مسائل کاریشان حساب شده ریسک می کنند، حداقل در آینده با دریغ نخواهند گفت: “ای کاش این کار را هم کرده بودم”. از اینرو افراد ریسک پذیر رضایتمندی بیشتری نسبت به زندگی خود خواهند داشت.
در هر صورت نمیتوان منکر این حقیقت شد که بعضی از ریسکها به نتیجه نمیرسند و شکست می تواند قرین لحظه لحظه کسب و کار شما باشد. اما یک کارآفرین موفق، قطعا یک ریسک پذیر خوش بین نیز هست که نه تنها از شکست های خود ناامید نمیشود، بلکه هر ناکامی در کسب و کارش، یک پرونده کاری پر تجربه برایش به حساب می آید. از اینرو کارآفرینان موفق همواره بر یک اصل مهم تاکید دارند: که تمایل به تجربه و آزمون و خطای ایدههای جدید و ریسک پذیر از ملزومات یک کسب و کار موفق است. کارآفرینان تازه کار باید بدانند که هر نوع ریسکی مورد نظر کارآفرینان موفق نیست بلکه ریسکهای معقول و حساب شده مد نظر است و محاسبات و پیش بینیهای کارآفرینان ذبده اغلب از بروز ریسکهای غیر ضروری، جلوگیری به عمل میآورد. از اینرو ریسک کارآفرینی در کسب و کارهای بزرگ و مطرح اغلب ریسکی حساب شده، متعادل، ارزشمند و مبتنی بر مهارت یا تجربه قبلی آنها است.
دکتر حوریه یحیایی
.
نظرات