کیفیت تضمین کننده ی تولید(دکتر حوریه یحیایی)

کیفیت تضمین کننده ی تولید(دکتر حوریه یحیایی)
تیر 15, 1399
231 بازدید

کیفیت تضمین کننده ی تولید زمانی که سال گذشته با نام رونق تولید مزین گردیده بود، قریب به اتفاق مردم به این باور رسیده بودند که سود خرید تولید داخل در نهایت به جیب خودشان می رود و این جوانان همین مرز و بوم اند که در کارخانجات بزرگ و تولیدی های کوچک چشم به […]

کیفیت تضمین کننده ی تولید

زمانی که سال گذشته با نام رونق تولید مزین گردیده بود، قریب به اتفاق مردم به این باور رسیده بودند که سود خرید تولید داخل در نهایت به جیب خودشان می رود و این جوانان همین مرز و بوم اند که در کارخانجات بزرگ و تولیدی های کوچک چشم به دست و تصمیم این ملت دارند که به جای تولیدات خارجی، محصولات ایرانی را به خانه ببرند. نگاه به کالای ایرانی کاملا تغییر کرده و افراد جامعه مصمم تر از قبل برای خرید کالاهای وطنی شدند. سال 99 هم در حالی فروردین را پشت سر نهاد که شرایط اقتصادی تحمیل شده به واسطه ی تحریم ها از یک سو و کسادی کسب و کارها بواسطه ی کرونا تحت تاثیر مشکلات فراوانی قرار گرفته است. اما نامگذاری هوشمندانه رهبر انقلاب گویی با تمام مصائب موجود، روح تازه ای را در کالبد تولید ایران دمیده است. جهش تولید، جهش باور نخبگان به وطن، جهش اعتقاد و ایمان کارگر به کار و دلگرمی تک تک ایرانی ها را به دنبال خواهد داشت. اما بیان یک نکته ی مهم بسیار حائز اهمیت است. بدون شک هنگامی کالای ایرانی مورد استقبال قرار می گیرد که از لحاظ کیفیت و مرغوبیت رضایت مشتری را جلب کند و او را از خرید کالاهای خارجی منصرف سازد. راه حلی منحصر به فرد که می تواند منجر به ثمر نشستن استراتژی هدفمند جهش تولید را در راستای ارتقای هر چه بیشتر اقتصاد در کشور به حساب آید.

با تمام مشکلات و موانعی که پیش روی تولید کننده داخلی وجود دارد، مهمترین باور این است که تحت هیچ شرایطی نباید کیفیت را فدای هیچ امر دیگری  در تولید نمود. چرا که حفظ کیفیت تنها امریست که به برندها اعتبار می دهد.زمانی که می خواهیم یک وسیله برقی و یا حتی سرویس ظروف آشپزخانه خود را تهیه کنیم با این سئوال روبرو خواهیم شد که کیفیت کدامیک بیشتر است و کدام یک دوام و ماندگاری بیشتری دارد. حتی این کیفیت در انتخاب مواد غذایی نیز بارز و ملموس است. کیفیتی که مشتریان وفادار را ملزم به خرید کالاهای وطنی می کند و از سوی دیگر نیرویی در بازوان تولیدکنندگان کشور ایجاد خواهد کرد. افزایش آگاهی مردم از کیفیت کالاها در کنار علاقه ی تولید کنندگان به تولید و فروش بیشتر سبب توجه همگان به موضوع مهم کیفیت شده است. از اینرو وقتی میزان خرید بیشتر شود، تولید کننده هم وضعیت اقتصادی بهتری پیدا خواهد کرد و این امر نه تنها رونق تولید را در بر خواهد داشت، بلکه می تواند شروع ماراتنی باشد که یکی از نتایج آن رونق اقتصادی و جهش تولید در کشور خواهد بود.

با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و نوسانات موجود در بازار عرصه فعالیت کالای داخلی بیش از پیش مهیا گشته است و مردم خود راغبند که استفاده از کالای ایرانی را در الویت اقلام مصرفی خود قرار دهند. بنابراین نه تنها فرهنگ سازی بلکه شرایط حال حاضر اقتصادی کشور این بستر را فراهم نموده است. ما در عمل بعضا تصمیم برای مصرف کالای ایرانی در شرایطی که همه می دانیم کالای داخلی چه مشکلاتی دارد، مردم را برای خرید دچار شک و تردید می کند. شنیدن این جمله از سوی مردم که ما با مصرف کالای با کیفیت ایرانی موافقیم، اما متاسفانه در بعضی موارد تولیدات داخلی بی کیفیت اند، برازنده تولیدات وطنی نیست.  بنابراین به جای شعار دادن برای مصرف کالای داخلی و حمایت از تولید ملی بهتر است دولت از طریق فراهم نمودن بستر تولید و تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان، به فکر بالا بردن کیفیت باشد.

 

تولید کننده ی ایرانی بویژه شرکت های کوچک و متوسط مشکل کمبود نقدینگی دارند و لذا برای توسعه و بهبود خود نیازمند حمایت مالی هستند. از اینرو دسترسی هر چه راحت تر این بنگاه ها به منابع مالی مورد نیاز و تقویت توان مالی و اقتصادی آنان برای افزایش قدرت و تولید بیشتر، در بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.  حتی اگر مسئولین از واردات بی رویه ی و قاچاق بسیاری از کالاهای مشابه جلوگیری کنند، باز آنچه باعث رقبت مصرف کننده خواهد شد کیفیت است. تولید ملی اساس و حلقه ی پیشرفت اقتصادی هر کشوری است که بدنبال خود اشتغالزایی، جذب سرمایه امنیت اقتصادی، مقاوم شدن کشور در برابر تهدیدات خارجی و … را به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از افراد جامعه بر این عقیده اند که بودجه مالی شان اجازه نمی دهد که با چند بارخرید کالای بی کیفیت داخل، هزینه ی هنگفتی صرف نمایند، در حالیکه نمونه خارجی و با کیفیت آن را خریداری می نمایند. رفع مشکلات و ایرادات کیفی، استاندارد سازی کیفیت محصولات و تولید متناسب با استانداردهای جهانی و از همه مهمتر کاهش قیمت تمام شده و بهبود خدمات پس از فروش از جمله مواردی ست که هر ایرانی را مجاب به مصرف کالاهای داخلی می نماید. تولید جنس با کیفیت و مقرون به صرفه از عناصر بنیادی در حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید ملی ست و امید آن می رود که حمایت از تولید ملی و مصرف کالاهای ایرانی از شعار تبدیل به شعور شود و همانقدر که از مردم انتظار داریم که کالای ایرانی مصرف کنند، از تولید کننده ی ایرانی نیز انتظار بالا بردن کیفیت و حفظ آن را داریم تا بتوانیم شاهد رونق تولیدات ایرانی و جهش تولید در این مرز بوم باشیم.

دکتر حوریه یحیایی

 

کیفیت تضمین کننده ی تولید

زمانی که سال گذشته با نام رونق تولید مزین گردیده بود، قریب به اتفاق مردم به این باور رسیده بودند که سود خرید تولید داخل در نهایت به جیب خودشان می رود و این جوانان همین مرز و بوم اند که در کارخانجات بزرگ و تولیدی های کوچک چشم به دست و تصمیم این ملت دارند که به جای تولیدات خارجی، محصولات ایرانی را به خانه ببرند. نگاه به کالای ایرانی کاملا تغییر کرده و افراد جامعه مصمم تر از قبل برای خرید کالاهای وطنی شدند. سال 99 هم در حالی فروردین را پشت سر نهاد که شرایط اقتصادی تحمیل شده به واسطه ی تحریم ها از یک سو و کسادی کسب و کارها بواسطه ی کرونا تحت تاثیر مشکلات فراوانی قرار گرفته است. اما نامگذاری هوشمندانه رهبر انقلاب گویی با تمام مصائب موجود، روح تازه ای را در کالبد تولید ایران دمیده است. جهش تولید، جهش باور نخبگان به وطن، جهش اعتقاد و ایمان کارگر به کار و دلگرمی تک تک ایرانی ها را به دنبال خواهد داشت. اما بیان یک نکته ی مهم بسیار حائز اهمیت است. بدون شک هنگامی کالای ایرانی مورد استقبال قرار می گیرد که از لحاظ کیفیت و مرغوبیت رضایت مشتری را جلب کند و او را از خرید کالاهای خارجی منصرف سازد. راه حلی منحصر به فرد که می تواند منجر به ثمر نشستن استراتژی هدفمند جهش تولید را در راستای ارتقای هر چه بیشتر اقتصاد در کشور به حساب آید.

با تمام مشکلات و موانعی که پیش روی تولید کننده داخلی وجود دارد، مهمترین باور این است که تحت هیچ شرایطی نباید کیفیت را فدای هیچ امر دیگری  در تولید نمود. چرا که حفظ کیفیت تنها امریست که به برندها اعتبار می دهد.زمانی که می خواهیم یک وسیله برقی و یا حتی سرویس ظروف آشپزخانه خود را تهیه کنیم با این سئوال روبرو خواهیم شد که کیفیت کدامیک بیشتر است و کدام یک دوام و ماندگاری بیشتری دارد. حتی این کیفیت در انتخاب مواد غذایی نیز بارز و ملموس است. کیفیتی که مشتریان وفادار را ملزم به خرید کالاهای وطنی می کند و از سوی دیگر نیرویی در بازوان تولیدکنندگان کشور ایجاد خواهد کرد. افزایش آگاهی مردم از کیفیت کالاها در کنار علاقه ی تولید کنندگان به تولید و فروش بیشتر سبب توجه همگان به موضوع مهم کیفیت شده است. از اینرو وقتی میزان خرید بیشتر شود، تولید کننده هم وضعیت اقتصادی بهتری پیدا خواهد کرد و این امر نه تنها رونق تولید را در بر خواهد داشت، بلکه می تواند شروع ماراتنی باشد که یکی از نتایج آن رونق اقتصادی و جهش تولید در کشور خواهد بود.

با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و نوسانات موجود در بازار عرصه فعالیت کالای داخلی بیش از پیش مهیا گشته است و مردم خود راغبند که استفاده از کالای ایرانی را در الویت اقلام مصرفی خود قرار دهند. بنابراین نه تنها فرهنگ سازی بلکه شرایط حال حاضر اقتصادی کشور این بستر را فراهم نموده است. ما در عمل بعضا تصمیم برای مصرف کالای ایرانی در شرایطی که همه می دانیم کالای داخلی چه مشکلاتی دارد، مردم را برای خرید دچار شک و تردید می کند. شنیدن این جمله از سوی مردم که ما با مصرف کالای با کیفیت ایرانی موافقیم، اما متاسفانه در بعضی موارد تولیدات داخلی بی کیفیت اند، برازنده تولیدات وطنی نیست.  بنابراین به جای شعار دادن برای مصرف کالای داخلی و حمایت از تولید ملی بهتر است دولت از طریق فراهم نمودن بستر تولید و تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان، به فکر بالا بردن کیفیت باشد.

 

تولید کننده ی ایرانی بویژه شرکت های کوچک و متوسط مشکل کمبود نقدینگی دارند و لذا برای توسعه و بهبود خود نیازمند حمایت مالی هستند. از اینرو دسترسی هر چه راحت تر این بنگاه ها به منابع مالی مورد نیاز و تقویت توان مالی و اقتصادی آنان برای افزایش قدرت و تولید بیشتر، در بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.  حتی اگر مسئولین از واردات بی رویه ی و قاچاق بسیاری از کالاهای مشابه جلوگیری کنند، باز آنچه باعث رقبت مصرف کننده خواهد شد کیفیت است. تولید ملی اساس و حلقه ی پیشرفت اقتصادی هر کشوری است که بدنبال خود اشتغالزایی، جذب سرمایه امنیت اقتصادی، مقاوم شدن کشور در برابر تهدیدات خارجی و … را به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از افراد جامعه بر این عقیده اند که بودجه مالی شان اجازه نمی دهد که با چند بارخرید کالای بی کیفیت داخل، هزینه ی هنگفتی صرف نمایند، در حالیکه نمونه خارجی و با کیفیت آن را خریداری می نمایند. رفع مشکلات و ایرادات کیفی، استاندارد سازی کیفیت محصولات و تولید متناسب با استانداردهای جهانی و از همه مهمتر کاهش قیمت تمام شده و بهبود خدمات پس از فروش از جمله مواردی ست که هر ایرانی را مجاب به مصرف کالاهای داخلی می نماید. تولید جنس با کیفیت و مقرون به صرفه از عناصر بنیادی در حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید ملی ست و امید آن می رود که حمایت از تولید ملی و مصرف کالاهای ایرانی از شعار تبدیل به شعور شود و همانقدر که از مردم انتظار داریم که کالای ایرانی مصرف کنند، از تولید کننده ی ایرانی نیز انتظار بالا بردن کیفیت و حفظ آن را داریم تا بتوانیم شاهد رونق تولیدات ایرانی و جهش تولید در این مرز بوم باشیم.

دکتر حوریه یحیایی

 

 

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,