فرصت های کسب و کار در حوزه‌ی هوش مصنوعی (مهندس فاطمه یحیایی)

فرصت های کسب و کار در حوزه‌ی هوش مصنوعی (مهندس فاطمه یحیایی)
تیر 13, 1401
11 بازدید

بشر همواره به دنبال آن است که کاربردهای هوش مصنوعی را در جای جای زندگی خود بیشتر کرده تا با تغییر سبک زندگی خود از آرامش و آسایش بیشتری بهره مند شود. البته به تبع آن ، هوش مصنوعی  یا Artificial Intelligence تحولات وتغییرات قابل توجهی در ایجاد فرصت های کسب و کار ایجاد نموده است. […]

بشر همواره به دنبال آن است که کاربردهای هوش مصنوعی را در جای جای زندگی خود بیشتر کرده تا با تغییر سبک زندگی خود از آرامش و آسایش بیشتری بهره مند شود. البته به تبع آن ، هوش مصنوعی  یا
Artificial Intelligence تحولات وتغییرات قابل توجهی در ایجاد فرصت های کسب و کار ایجاد نموده است.
جایگاه هوش مصنوعی در کشورهای توسعه یافته ی جهان ، نشان می دهد که تا چه اندازه تقاضا برای تحصیل در رشته هوش مصنوعی در حال افزایش است. از اینرو در سال‌های اخیر، مهندسی هوش مصنوعی به یکی از شغل‌های محبوب در میان علاقه‌مندان به حوزه کامپیوتر و برنامه‌نویسی بدل شده است.  امروزه همه کشورهای جهان دریافته اند، برای توسعه و پیشرفت به این فناوری نیاز مبرمی دارند و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. چرا که تکنولوژی هوش مصنوعی در تمام زیر ساخت های یک کشور قابل تعمیم است. اگر چه در سال های گذشته، آنطور که باید و شاید به حوزه ی هوش مصنوعی توجه ویژه ای وجود نداشت، اما این روزها به شدت مورد توجه جوانان و فعالان زیربناهای علمی کشور قرار گرفته است.
تمام موارد مذکور سبب گشته تا فرصت های کسب و کار در حوزه ی هوش مصنوعی به شدت رو به افزایش باشد و البته درآمدهای حاصله در این حوزه نیز قابل توجه است. اگر در گذشته برای کسب درآمدهای بالا، باید به سراغ مشاغلی چون مدیرعاملی بانک و یا صاحب یک فروشگاه زنجیره ای می رفتیم، حال سال هاست که ورق برگشته است و یک  گزینه ی جدید دیگر هم به شغل های بسیار پردرآمد دنیا اضافه شده است. بله درست حدس زده اید. شغل جدید ، مهندسی هوش مصنوعی است. آن هم به چند دلیل… اولا تعداد نیروی کار ماهر و موثر در آن ، چندان هم زیاد نیست. ثانیا ، در واقع بازار تقاضا و فرصت های شغلی موجود در این رشته بیش از بازار عرضه ی آن است. شرکت های گوگل، فیسبوک، اپل، آمازون و … همگی بدنبال استخدام فارغ التحصیلانی کاربلد و خلاق با درآمدهای نجومی در حوزه ی هوش مصنوعی هستند.
کسب و کارهایی که هوش مصنوعی در حوزه ی تجارت الکترونیک ایجاد می کند‌، بی حد و مرز است. کاربرد هوش مصنوعی در حوزه ی رباتیک نیز خیره کننده است. ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی از اتومبیل های خودران و تشخیص موانع گرفته تا از ربات ها در حمل کالا در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و انبارها و‌… تنها بخشی از کاربردهای این ابر تکنولوژی است.
کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی، مراقبت های بهداشتی، کشاورزی، طراحی و آمایش بازی های کامپیوتری و حتی در
فعالیت های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، بسیار عمیق و قابل توجه است.
حتی کسب و کارهایی که در حوزه ی فروش فعالیت می کنند، نمی توان نقش هوش مصنوعی را نادیده گرفت. عملکرد هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد فروش به متخصصان فروش، پیش ‌بینی فروش و حتی تشخیص نیازهای مشتری و بهبود ارتباطات کم نظیر است. متخصصین هوش مصنوعی با طراحی ماشین‌های هوشمند به کمک متخصصان فروش می آیند تا در مدیریت زمان همراهی شان کنند و مشتریان بالقوه ی کسب و کارشان را تبدیل به مشتریانی بالفعل نمایند. هوش مصنوعی در رسانه های اجتماعی چون اینستاگرام، توئیتر و فیسبوک نیز نقش های بی بدیلی را ایفا می نماید. تکنولوژی هوش مصنوعی آمده تا صنایع مختلف را متحول نماید و مشکلات پیچیده ی آن ها را به ساده ترین روش ممکن حل نماید.
همانگونه که تاکید شد ، هوش مصنوعی یک فناوری کلیدی در همه کشورها است و ۱۰ کشور چین، ویتنام، اندونزی، آمریکا، تایلند، برزیل، فرانسه، انگلستان، لهستان و ایتالیا در این حوزه رشد قابل توجهی کرده‌اند و دارای بیشترین میزان استفاده از این فناوری را  دارا هستند.حجم اقتصادی این فناوری نوظهور در دنیا تا ۲۰۳۰، بیش از ۱۶ تریلیون دلار برآورد شده که یک سوم بازار فعلی جهانی را تشکیل می‌دهد.
این فناوری مهم و پیشرفته می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، زندگی اکثر مردم جهان  را دگرگون و تحت تاثیر قرار دهد. به طوری که براساس آماری جهانی اعلام شده از سوی کارشناسان این حوزه ، پیش‌بینی شده که ۴۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی در سال ۲۰۳۰ به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام شود.
حال که با کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کارها آشنا شده اید و با توجه به اطلاعاتی که شرح داده شده، به عنوان یک کارآفرین ، به فکر پیاده ‌سازی هوش مصنوعی در کسب و کارتان هستید؟!!!

مهندس فاطمه یحیائی

منبع : تفاهم نیوز

 

برچسب‌ها: