راهکارهایی برای احیای کسب و کارهای ورشکسته (دکتر حوریه یحیایی)

راهکارهایی برای احیای کسب و کارهای ورشکسته (دکتر حوریه یحیایی)
فروردین 26, 1403
122 بازدید

  مسلما هیچ فرد و کسب و کاری از ورشکستگی و ورشکسته شدن استقبال نمی کند. ورشکستگی یک شرایط ناراحت ‌کننده برای هر فرد و هر کسب و کاری است، اما می توان از آن به عنوان یک فرصت جدید برای احیای دوباره ی کسب و کارها یاد کرد. احیای یک کسب و کار ورشکسته […]

 

مسلما هیچ فرد و کسب و کاری از ورشکستگی و ورشکسته شدن استقبال نمی کند. ورشکستگی یک شرایط ناراحت ‌کننده برای هر فرد و هر کسب و کاری است، اما می توان از آن به عنوان یک فرصت جدید برای احیای دوباره ی کسب و کارها یاد کرد.

احیای یک کسب و کار ورشکسته نیازمند تمهیدات و راهبردهای مناسب است.در احیای یک کسب و کار ورشکسته، اولین قدم باید تجزیه و تحلیل دقیق علت ورشکستگی باشد. باید بررسی شود که علت اصلی ورشکستگی چه بوده است؛ آیا به عوامل داخلی مانند مدیریت ناکافی یا به عوامل خارجی مانند رکود اقتصادی برمی‌گردد؟ با شناسایی دقیق علل ورشکستگی، می‌توان راهکارهای لازم را اعمال نموده و خطاهای گذشته را تکرار نکرد. بعد از شناسایی علت ورشکستگی، باید یک برنامه احیا جامع و دقیق تدوین شود. این برنامه باید شامل اقدامات کوتاه‌ مدت، میان‌ مدت و بلند مدت باشد که به ترتیب اولویت، سودآوری و ثبات مالی را هدف دارند. برنامه احیا باید شامل اقداماتی مانند تغییر در مدل کسب و کار، بهبود عملکرد مالی، کاهش هزینه ‌ها، بهبود روابط با مشتریان و تبلیغات مناسب باشد.

همچنین در بسیاری از موارد، نیاز به تجدید نظر در مدیریت و ساختار سازمانی وجود دارد. ممکن است حضور بخش‌هایی از سازمان غیرضروری باشد و بخش‌های دیگر نیاز به تقویت داشته باشند. باید نیروهای انسانی متخصص استخدام شوند و تغییرات لازم در ساختار سازمانی اعمال شود تا کسب و کار قادر به تأمین نیازها و تعاملات مورد نیاز بازار شود. مدیریت مالی موثر و کاهش هزینه ‌ها برای احیای کسب و کار بسیار حائز اهمیت است. بررسی دقیق هزینه‌ها و کاهش هرگونه هدررفت مالی، بهینه‌سازی سیستم مالی، مدیریت جریان نقدینگی، مذاکره با بانک‌ ها در خصوص اعتبارات و اعمال سیاست‌ های مالی مناسب از ضروریات است.

نقص در روابط با مشتریان و بازاریابی نامناسب قطعا یکی از عوامل اصلی در ورشکستگی کسب و کارهاست. استراتژی ‌های بازاریابی مناسب با هدف جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی باید اعمال شود. ایجاد روابط مستحکم با مشتریان، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت برتر و حل مشکلات مشتریان می‌تواند باعث افزایش رضایت مشتریان و بهبود عملکرد کسب و کار شود. برای جذب مشتریان و حفظ آن‌ها، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت برتر و متناسب با نیازهای آن‌ها ضروری است.

بهبود فرآیندهای تولید، کنترل کیفیت، ارتقاء خدمات پس از فروش و ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان می تواند آینده ی هر نوع فعالیت کارآفرینانه را برای سال ها بیمه نماید . بهره ‌گیری از فناوری و نوآوری های نوین می‌تواند بهبود عملکرد و رقابت ‌پذیری را افزایش دهد. این موضوع شامل به ‌روزرسانی سیستم‌ ها و فرآیند ها، استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای جدید، ایجاد وبسایت و حضور در فضای آنلاین و ایجاد فرصت‌های نوآورانه است.

البته برای احیای کسب و کار، ممکن است نیاز به جذب سرمایه ‌گذار یا افزایش منابع مالی باشد. ارائه طرح تجاری جذاب، جذب سرمایه‌ گذاران، اخذ وام‌ها، جذب سرمایه از منابع داخلی و خارجی و بازنگری در سیاست‌های مالی و سرمایه‌گذاری باید در اولویت برنامه ریزی های یک کسب و کار ورشکسته قرار گیرد. کمتر کارآفرین موفق و یا کسب و کار مطرحی را می توان در دنیای تجارت یافت که حداقل برای یک بار طعم تلخ ورشکستگی و طعم شیرینی های موفقیت آمیز بعد از آن را نچشیده باشد. نوع نگاه و رویکرد ما برای حل مشکلات یک کسب و کار ورشکسته است که می تواند آن را به مرحله ی شکوفایی و یا فنا شدن رهنمون سازد.

 

دکتر حوریه یحیایی

منبع : تفاهم آنلاین