تبلیغات با توجه به این که بخشی از بازاریابی را پوشش میدهد ، اما با در نظر گرفتن اهمیت ویژه آن نمیتوان از آن صرفنظر کرد. این امر نقش مهمی را در بازاریابی ایفا میکنند. در واقع بازاریابی بدون تبلیغات معنای و مفهوم خاصی ندارد.تبلیغات دارای استراتژی کارآمدی برای توسعه کسب و کارتان است. تبلیغات […]
تبلیغات با توجه به این که بخشی از بازاریابی را پوشش میدهد ، اما با در نظر گرفتن اهمیت ویژه آن نمیتوان از آن صرفنظر کرد. این امر نقش مهمی را در بازاریابی ایفا میکنند. در واقع بازاریابی بدون تبلیغات معنای و مفهوم خاصی ندارد.تبلیغات دارای استراتژی کارآمدی برای توسعه کسب و کارتان است. تبلیغات ؛ از قدیمیترین روشهای بازاریابی بشمار می آید که تاکنون رواج داشته است.
البته باید گفت: هر تبلیغی، تبلیغ نیست. کافی است برگردید به خاطرت دوران کودکی تان تا با به یاد آوردن معدودی از تبلیغات منحصر به فرد، ببینید که چگونه یک تبلیغ خاص و منحصر به فرد می تواند تا نسل ها در اذهان ما باقی بماند. تبلیغات بک بستنی با جمله ی ” مامان جون، بستنیش خوشمزه تره” یا در تبلیغات نوعی شامپوی بچه و یک قورباغه با جمله قور قوری جون و یا تبلیغات در عرصه ی صرفه جویی و کم مصرف کردن با جمله ی ” هرگز نشه فراموش، لامپ اضافه خاموش” شاید برای همیشه در ذهن ها باقی بماند. ساختاری خلاقانه، پیشرو و البته منحصر به فرد از جمله فاکتورهای مهمی هستند که توانسته اند یک شعار تبلیغاتی را تا سال ها در اذهان یک جامعه زنده نگه دارند.
تاثیر تبلیغات در کسب و کارها آنقدر مشهود است که هرگز نمی توان از آن چشم پوشی کرد. تمامی مدیران بازاریابی علاقه دارند تا کمپین تبلیغاتی آنها ، بازدهی بسیار بالایی داشته باشد و در ذهن ها باقی بماند.
الهام گرفتن از ایده های جدید اطراف ، راهی است که محصولات شرکت های معتبر دنیا را به گزینه برتر برای مصرف کننده مبدل ساخته است. از اینرو در رقابت تنگاتنگ عرصه ی اقتصادی این روزها ، تبلیغاتی خاص که دارای المان های جلب توجه مخاطب باشد و البته با تاثیرگذاری بالا برای سازمان ها و برندهای مطرح دنیا از اهمیت بسزایی برخوردار است. ایده هایی که از دید سایرین پنهان است و با ترفندهای ابتکاری، به انتقال پیام مخاطبین و در پی آن ، اعتماد و ترغیب مصرف کننده برای خرید ، نقش مهمی ایفا می کند.
به همین علت ،علی رغم هزینه های هنگفتی که بابت ساخت و پخش تبلیغات صرف می شود، میزان اثر بخشی آن ها بیشتر مد نظر بوده که تداوم خرید و وفاداری نسبت به آن نام تجاری را به همراه داشته باشد. اگر تبلیغات را به عنوان یک محرک بررسی کنیم ، اثر بخش بودن آن را به نتایجی همچون ایجاد تفاوت بین نام تجاری شرکت مبلغ با سایر نام های تجاری، جلب توجه حتی برای خرید آزمایشی و درپی آن علاقه برای تداوم و در نهایت ایجاد حس رضایت با مشاهده ی تبلیغات می توان به حساب آورد. کافی است کمی موشکافانه تر به تبلیغات های تلویزیونی اخیر بنگرید. هرکدام به اندازه یک دقیقه و بعضا در میان محبوب ترین برنامه های تلویزیونی و یا پربیننده ترین ساعت های تلویزیونی پخش می شوند. کدام یک به تازگی در ذهن شما باقی مانده است. خواهید دید که اکثر آن ها نتوانسته اند آنچنان ذهن و چشم یک مخاطب را درگیر نمایند تا در گام های بعدی او را مجاب به خرید و انتخاب برند مذکور نمایند.
شرکت های معتبری در جهان همچون رد بول، سامسونگ، کوکاکولا و صدها شرکت دیگر با استفاده از ابتکار و نبوغ فکری خود توانستند ، با کارهایی خاص و ایده های خلاق ، تبلیغاتی تاثیرگذار در ذهن مصرف کننده ی خود رقم بزنند. بنابراین می توان با قاطعیت بیان کرد ، تنها یک کلید برای موفقیت در تبلیغات وجود دارد و آن هم خلاقیت است. تا آن جایی که تحقیقات نشان داده که هرچه تبلیغات از روال معمول خود فاصله گرفته و همراه با ایده های بدیع و خلاق باشند بسیار موثرتر خواهند بود.
برخورداری از المان های جذابیتهای بصری (رنگ، طرح، شکل و…) در این امر بسیار مهم است. شعار، متن، پیام و در کل داستان جالب که فرد را ترغیب به دانستن نماید و به عبارتی مخاطب را درگیر نماید، نیز بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از تبلیغات منحصر به فرد ، احساسات و عواطف را هدف می گیرند و بعضی با بزرگنمایی های اغراق آمیز جلب توجه می کنند. گروهی از بازاریابان در تبلیغاتشان معما طرح می کنند و بعضی ها از چاشنی طنز و شوخی استفاده می کنند. به هر حال هر ترفندی که به کار می گیرید، باید به جنگ کلیشه ها بروید و از موازی کاری و کارهای تکراری به شدت بپرهیزید و این چنین است که در دنیای تبلیغات، هر تبلیغی، تبلیغ نیست.
مهندس فاطمه یحیایی
منبع : نقش نیوز
نظرات