موزه در ایران آنطور که باید جدی گرفته نمی شود(مهسا صالحی)

موزه در ایران آنطور که باید جدی گرفته نمی شود(مهسا صالحی)
تیر 23, 1399
462 بازدید

امروز 29 اردیبهشت مصادف با 18 می روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است. در عصر حاظر و در هجوم دنیای تکنولوژی موزها و مجموعه های تاریخی- فرهنگی همچون شناسنامه، نشانگر هویت تاریخی و ملی کشورها بوده و فقدان آن ها غیر قابل جبران است، و علاوه بر این جایگاه ویژه ای در توسعه و […]

امروز 29 اردیبهشت مصادف با 18 می روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است. در عصر حاظر و در هجوم دنیای تکنولوژی موزها و مجموعه های تاریخی- فرهنگی همچون شناسنامه، نشانگر هویت تاریخی و ملی کشورها بوده و فقدان آن ها غیر قابل جبران است، و علاوه بر این جایگاه ویژه ای در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری ایفا می کنند. بازدید از موزه های هر کشوری دریچه ایست به سوی تاریخ پر فراز و نشیب و آمیخته با غرور و افتخارات ملی آن کشور که از منزلت والایی برخوردار است. البته یکی از صنایعی که به شدت از شیوع کرونا آسیب دیده است، صنعت موزه داری در کل دنیا بالاخص موزه داری خصوصی به شدت از این ضررها متاثر گشت.

فارغ از تمامی مسایل سیاسی و دیپلماتیک، همه ی کشورها و مسئولان در سراسر دنیا ایران را بهشت تاریخ جهان و مهد فرهنگ می دانند و به آن اعتراف دارند. علاوه براین گذشته کهن و پر افتخار در کشور، مردم ایران نیز به بازید موزه علاقه مندند. زیرا آمارها نشان می دهد موزه ی لوور پاریس از هر 100 بازدیدکننده فقط یک نفر فرانسوی ست و در حالیکه از هر 100 بازدیدکننده موزه های ایران 99 نفر ایرانی هستند و تنها یک نفر گردشگر خارجی ست. البته این آمار از یکسو تعداد پایین گردشگر خارجی و فراهم نبودن حضور زیرساخت های لازم برای گسترش هر چه بیشتر آن ها را در کشور نشان می دهد و از سوی دیگر نمایانگر پتانسیل و علاقه ی ایرانی ها برای بازدید از موزه های داخل است.

البته نواقصی از قبل وجود داشته که می توان به آن اذعان داشت. از جمله اینکه یک تفاوت مهم موزه های موجود در ایران با موزه های مطرح دنیا در نوع فضا و اقدامات آن هاست. موزه ها در ایران اکثرا تبدیل به یک محیطی ساکت با نورپردازی های مختص خود به نمایش عموم در می آید. در حالیکه در خارج از کشور نمایش اشیا تنها بخشی از فقط بخشی از اجزای موزه است و درصورتیکه در خارج از ایران موزه دارای قسمت های متنوع پژوهشی، عام، کودک و نوجوان و حتی پژوهش خای فاحر است. بر همین اساس موزه داری تنها محدود به نگهداری و نمایش اشیا نبوده و ارایه خدمات و اطلاعات به طیف های گوناگون نیز از جمله بخش های مهم در حوزه هاست. اما اگر اوضاع شیوع کرونا و صنعت توریسم به همین منوال پیش رود صنعت موزه داری در کل دنیا با بحرانی جدی روبرو خواهد شد. از اینرو اکثر موزه های مطرح جهان به فضای مجازی متوسل شده اند، که البته این امر مستلزم آن خواهد بود که تولید محتوا برای موزه ها جدی تر اتفاق بیفتد. آن ها در فعالیتشان، تغییر های عمده ای را اعمال کردند و برای جذب شمار بیشتری از بازدیدکنندگان، بدنبال شیوه های نوین بوده و ظاهر خود را آراسته تر و زیباتر نمایند و موزها از شکل سنتی خود خارج شده و بصورت متنوعی درآمدند. که البته این موضوع طبق روال همیشگی در ایران با ضعف های بیشماری روبرو است. عقب ماندگی بسیاری از آن ها در استفاده از فضای مجازی و نداشتن محتوا و خلاقیت در این زمینه، ضعف های موزه های ایران است که البته در دوران کرونا بیش از قبل نمایان شد. این نکات مهمی است که علاوه بر نواقص قبلی موزه داری در ایران، اکنون نقش تعیین کننده ای در سرنوشت این صنعت دارد. نکته ای که نشان داد اگر با فناورهای روز همراه نباشند و درصدد تغییر برنیایند محکوم به شکست خواهند بود.

مهسا صالحی

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , ,