مهم‌ترین مراحل رشد کسب و کار (میترا اکبری)

مهم‌ترین مراحل رشد کسب و کار (میترا اکبری)
شهریور 25, 1403
154 بازدید

شروع کسب وکار بسیار سخت و پیچیده به نظر می رسد. اما نکته ای که اغلب کارآفرینان تازه کار فراموش می کنند توسعه و گسترش کسب و کار است . هر چند شروع کسب و کار یک چالش است اما حفظ کسب و کار و گسترش آن نیز دارای اهمیت بسیاری است. اگر نتوانید کسب […]

شروع کسب وکار بسیار سخت و پیچیده به نظر می رسد. اما نکته ای که اغلب کارآفرینان تازه کار فراموش می کنند توسعه و گسترش کسب و کار است . هر چند شروع کسب و کار یک چالش است اما حفظ کسب و کار و گسترش آن نیز دارای اهمیت بسیاری است. اگر نتوانید کسب و کار خود را در زمان مناسب و به درستی توسعه و گسترش دهید، بازار را به رقیبان خود واگذار کردید و جایگاه شما در بازار تنزل خواهد یافت.

اینکه چه زمانی شروع به توسعه کسب و کار خود کنیم؛ موضوعی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم. گسترش کسب و کار مطمئنا به آسانی نخواهد بود و شما با چالش هایی رو به رو خواهید شد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این چالش ها را به خوبی مدیریت کرده و کسب و کار خود را توسعه دهید. در این راه شما باید بدانید که توسعه کسب و کار به معنی افزایش هزینه ها خواهد بود و حتی در پاره ای از موارد شما نیاز به منبع مالی جدید دارید.

همچنین با گسترش کارها نیازمند کارمندان بیشتر خواهید بود. کسب و کارها بدون تعیین هدف و برنامه آینده امکان رشد و توسعه ندارند و همواره باید به دنبال یافتن راه هایی برای حضور و پیشرفت در بازار باشند. مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار پروسه زمان بر و وقت گیری است که برای رسیدن نتیجه دلخواه نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. برای گسترش کسب و کار باید به چند نکته توجه داشته باشید. وجود مشتریان ثابت برای هر کسب و کاری نشانه مثبتی است زیرا آنان محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شما را پسندیده اند و رضایت آنها را جلب کردید. زمانی که مشتری ها به دنبال شعب جدید از شما می گردند و امکان ارائه خدمات به مشتریان دورتر از شعبه اصلی را دارید ، پس یکی از معیارهای رشد را دارید.

داشتن نیروی انسانی قوی و توانمند برای توسعه و گسترش کسب و کار بسیار موثر است اگر تیمی قوی از کارکنان دارید که حاضرند در کنار شما به پیشرفت کسب و کار کمک کنند می توانید به فکر توسعه بیفتید. سودآوری نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه لازم کنید .اگر شما در یک دوره کوتاه مدت مثلا 3 الی 5 ساله کسب و کار شما سودآور است و توانستید چالش های کسب و کار را به خوبی مدیریت کنید یکی دیگر از معیارهای توسعه و گسترش کسب و کار را کسب کردید.

نکته بعدی شرایط بازار است اینکه فعالیت اقتصادی شما ظرفیت گسترش را دارد و یا می تواند چند سال آینده در بازار دوام بیاورد به عبارتی دیگر ظرفیت پیشرفت در فضای کسب و کار شما مهیا است اگر پاسخ بله است می توانید به رشد و توسعه کسب و کار خود بیندیشید در غیراین صورت شما نیاز دارید استراتژی راعوض کنید. همانطور که قبلا به آن اشاره شد ، نقدینگی و تامین مالی برای گسترش کسب و کار ضروری است پس در این مورد با حسابدار خود صحبت کنید میزان هزینه و سود را دقیق محاسبه کنید. آیا کسب و کار شما از پس هزینه‌های گسترش برمی‌آید و یا خیر. نیاز سنجی کنید اینکه مشتریان و مراجعان شما به چه میزان نیاز به خدمات و محصولات شما دارند می تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

مهم‌ترین مراحل رشد کسب و کار

سعی کنید در کنار کار اصلی از دیگر خدمات استفاده کنید وهمچنان که کار اصلی رو توسعه می دهید ارائه محصولات و خدمات  فرعی را نیز شروع کنید. برای تبلیغات محصولات جدید و قدیمی از فضای مجازی غافل نشوید در این دوران ، بیشتر وقت انسان ها در فضای مجازی می گذرد . تولید محتوا کنید و محصولات را معرفی کنید و از سایر کسانی که در این فضا فعالیت چشمگیر دارند بخواهید در این امر شما را یاری کنند. به نظرات مشتریان در این فضا پاسخ دهید از انتقادات نرنجید و سعی کنید از این انتقادات در مسیر پیشرفت بهره مند شوید.

برای توسعه کسب و کار به دنبال جذب سرمایه گذار باشید. بهره‌مندی از سرمایه‌گذاران مطمئن از مهم‌ترین مراحل رشد و کسب و کار است. رقبای خود را بشناسید اینکه رقبای شما چه کسانی هستند و محصولات تولیدی را چگونه به بازار عرضه می کنند ؟!! همه این اطلاعات می تواند در ماندن شما در بازار نقش موثری داشته باشد و به خاطر داشته باشید فرایند رشد مداوم است . توسعه کسب و کار نیاز به تلاش و کوشش فراوان دارد .در کنار این خصلت صبور بودن را فراموش نکنید، در کنار این موارد می‌توانید از تجارب کارآفرینان استفاده کنید.

 

میترا اکبری

منبع : تفاهم آنلاین