پیدا کردن شغل در دهکده جهانی هزاره سوم کارآسانی است(دکتر حوریه یحیایی)

پیدا کردن شغل در دهکده جهانی هزاره سوم کارآسانی است(دکتر حوریه یحیایی)
تیر 31, 1399
84 بازدید

بر همگان واضح و مبرهن است که اقتصاد دیجیتالی در جهان با بر هم زدن همه قواعد بازی اقتصاد سنتی در جهان در حال توسعه و حکم فرمایی  هر چه بیشتر است. چرا که اگر بزرگان کارآفرینی در قرن بیست و یکم  را فروشگاه های زنجیره ای و یا هتل داران و رستوران داران بزرگ […]

بر همگان واضح و مبرهن است که اقتصاد دیجیتالی در جهان با بر هم زدن همه قواعد بازی اقتصاد سنتی در جهان در حال توسعه و حکم فرمایی  هر چه بیشتر است. چرا که اگر بزرگان کارآفرینی در قرن بیست و یکم  را فروشگاه های زنجیره ای و یا هتل داران و رستوران داران بزرگ همچون پاریس هیلتون و یا وارن بافت تشکیل می دادند، هم اکنون اقتصاد جهان را دات کام ها هدایت می کنند و در فهرست میلیاردرهای جهان که هر سال در مجله فوربس اعلام می شود، کارافرینان دیجیتالی جهان، رتبه یک رقمی را در اختیار دارند. بنابراین اگر کارآفرینی را به معنای ایجاد فرصت های شغلی و خلق مشاغل جدید در نظر بگیریم عصر دیجیتال بزرگترین فرصت برای کارآفرینی دیجیتال تلقی می شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیت های اجتماعی از جمله کارآفرینی اثر گذاشته و به همین دلیل می توان نام قرن بیست و یکم را قرن بهره وری یا قرن اثر بخشی دیجیتالی نامید. دنیایی که از آن به عنوان دنیای دیجیتال یا دهکده جهانی نام می بریم، فرصتی طلایی برای افرادی است که می خواهند با کمترین هزینه و ابزار، حداکثر بازدهای را در کار هدفمند خود بدست آورند.

پیدا کردن شغل در دهکده جهانی هزاره سوم هم کارآسانی است. به شرط آنکه نخواهید به روش های سنتی کاریابی و پیدا کردن یک شغل مناسب چند هفته در صفحه نیازمندی ها و یا کاریابی های شهر به دنبال آن بگردید و یا ماه ها منتظر استخدام در یک دسگاه دولتی و یا به اصطلاح آب باریکه کارمندی باشید. به هر حال هر کس روش خود را برای رسیدن به اهداف و آرزوهای زندگی خود انتخاب می کند.  اما باید توجه داشته باشید که کارآفرینی دیجیتالی شرایطی منحصر به فرد و رویکردی نوین در راه اندازی کسب و کارها بر مبنای تفکر و ایده نو در ایجاد و خلق عرصه های تولید کالا و خدمات در جامعه مطرح گردیده و در دنیای امروز جایگاه برجسته ای در اشتغال جوانان پیدا کرده است.

کارافرینان حوزه دیجیتال، کارافرینانی هستند که منحصرا روی بازرگانی دیجیتال تمرکز می کنند. در واقع کارآفرینی دیجیتالی را می توان اشتغال زایی مولد مبتنی بر مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات بطور مستقیم دانست. در این سبک کارآفرینی، کارافرین باید بتواند بصورت مستقیم از ابزارICT برای ایجاد بازار کار و فرصت های شغلی مختلف و کسب درآمد، استفاده کند. فرصت هایی طلایی که در این سبک از کارآفرینی بدست می آید منحصر به فرد است. کارآفرینی دیجیتالی عاملی مهم در تقویت پول ملی و در نهایت افزایش درآمد ملی  (NI) است و افزایش رشد ناخالص ملی (GNP) با هر صورتی که محاسبه شود، توسط مختصات این سبک از کارآفرینی قابل حصول است. همچنین می تواند محرکی برای افزایش ارزش افزوده در بازارهای کسب و کار به شمار آید. چرا که با کم ترین هزینه و مواد مصرفی و سرمایه گذاری فیزیکی می تواند بالاترین راندمان را در اختیار داشته باشد.

در واقع ارزش افزوده کارآفرینی دیجیتالی به این معناست که یک فروشگاه الکترونیکی بتواند میلیون ها نفر را به اشتغال وا دارد و میلیاردها دلار برای صاحبان فروشگاه کسب درآمد نماید. کارآفرینی دیجیتالی یبه عنوان موتور محرکه ای است که ضمن به حرکت دراوردن چرخه های اشتغال زایی سبب رشد و پویایی اقتصاد جامعه و ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد می شود که اقتصادی دانش محور محسوب می گردد. این شکل از کارآفرینی اگرچه در ظاهر مطلوب و مورد قبول همگان است اما برای پشتیبانی سیاست گذاران از طرح توسعه کارآفرینی دیجیتالی، موانع و چالش های فراوانی وجود دارد. از فقدان دانش دیجیتال برای تغییر کسب و کار در این حوزه گرفته تا نبود فرهنگ کارآفرینی دیجیتال از مهمترین آن ها محسوب می شود. اما در این بین از موانعی چون، پایین بودن سطح مهارت های کارآفرینی دیجیتالی، دشواری در دسترسی به منابع مالی و سرمایه گذاری و در نهایت بازارهای دیجیتالی مجزا و جزیره ای نیز نباید غافل بود.

با توجه به شرایط حال حاضر کشور و شیوع ویروس کرونا، که افراد ترجیح می دهند در منزل بمانند و عمده ی خریدهای خود را از شبکه های اجتماعی و سایت ها انجام دهند، فرصت بسیار خوبی است که بسیاری از مشاغل سنتی نیز راه ورود خود را به این عصه کمی آسانتر و هموارتر نمایند. در هر صورت فرصت های بسیار بزرگی برای کارآفرینی دیجیتال وجود دارد و شاهد این ادعا شرکت هایی عظیم الجثه ای هستند که به واسطه همین مدل فعالیت خود را آغاز کرده اند و اکنون در سراسر دنیا مشغول به کارند. واسطه گری، تبلیغات، فرصت های تولیدی و تجاری و حتی تمامی مشاغل سنتی پتانسیل ورود و امکان فعالیت در عرصه دیجیتال را داشته و دارند. تمامی این حوزه ها نه تنها قابلیت دیجیتالی شدن و کارآفرینی دیجیتال را دارند، که به عنوان یک ضرورت و نیاز جدی هم مطرح هستند که توجه بیش از پیش جوانان خلاق جویای کار را می طلبد.

دکتر حوریه یحیایی

 

 

 

برچسب‌ها:, , ,