شکست، بخشی از دنیای استارت‌آپ‌ها(دکتر حوریه یحیایی)

شکست، بخشی از دنیای استارت‌آپ‌ها(دکتر حوریه یحیایی)
خرداد 8, 1401
28 بازدید

قریب به اتفاق استارت آپ ها شکست می خورند. جمله ای سخت و تامل برانگیز که شاید کمتر به گوشتان رسیده باشد. چرا که هزاران و حتی میلیون‌ها ویدئوی انگیزشی، پیج و سخنرانی وجود دارد که به شما انگیزه می دهند که هر چه سریع تر، رویاهایتان را تحقق ببخشید. در واقع تمام تلاش آن ها […]

قریب به اتفاق استارت آپ ها شکست می خورند. جمله ای سخت و تامل برانگیز که شاید کمتر به گوشتان رسیده باشد. چرا که هزاران و حتی میلیون‌ها ویدئوی انگیزشی، پیج و سخنرانی وجود دارد که به شما انگیزه می دهند که هر چه سریع تر، رویاهایتان را تحقق ببخشید. در واقع تمام تلاش آن ها بر این باور است که به شما بقبولانند که کارتان را به منظور یک موفقیت صد درصدی شروع کنید. اما غافل از آنکه قریب به اتفاق استارت آپ ها شکست می خورند و این دقیقا همان نیمه ی پرلیوان است که کمتر به نمایش گذارده می شود. گویا هرگز شکستی  در استارت آپ ها وجود نداشته است. اما اگر می خواهید در این حوزه قدم بردارید ، هرچه اشرافیت بیشتری به حوزه ی استارت آپ ها داشته باشید موفقیت تان در دسترس تر خواهد بود. شاید برایتان جالب باشد ، حتی موفق ترین کارآفرینان و استارت آپ های به بار نشسته ی دنیا هم در بیان شکست های گذشته شان احتیاط می کنند. آن ها اغلب از ایده های درخشانشان صحبت می کنند و اینکه با تلاش شبانه روزی به موفقیت دست یافته اند.
اما سمت دیگر ماجرا که عینا با آن روبرو هستیم ، حجم عمده ای از استارت آپ هایی هست که از ایده های بکر نشات می گیرند و افرادی با تلاش های شبانه روزی ، سعی در به ثمر نشستن آن دارند. اما با وجود تمامی این شرایط ، احتمال تجربه ی شکست در آن ها بسیار بالاست. پس بهتر است ، جمله مان را اینگونه تصحیح کنیم که شکست با استارت آپ ها عجین شده است. هر ماه بیش از نیم میلیون استارت آپ در سراسر دنیا شروع به فعالیت می کنند و جالب است، بدانید که حدود 30 درصد از این تعداد، طی دو سال اول فعالیت خود، ورشکست می شوند و نیمی از آن ها قبل از رسیدن به سال پنجم فعالیت خود، تعطیل می شوند و فقط 25 درصد از آن کسب و کارهای نوپا می توانند، برای 15 سال و یا بیشتر در بازار دوام بیاورند.
اکثر استارت آپ های موفق و با قدمت دنیا که اکنون در حوزه ی کاریشان ، یکه تازی می کنند و هیچ رقیبی به گرد پایشان نمی‌رسد، روزی یک استارت آپ شکست خورده به حساب می آمدند. مدیر عامل ها و کارمندان اخراج شده اند و شرکت به جایی رسید که دیگر راهی جز اعلام ورشکستگی برایشان باقی نماند. اما آنچه آن ها را امروز به یک استارت آپ موفق تبدیل کرده است که از روزهای افول شان ، تجارب گرانبهایی کسب نموده اند. شاید بتوان صدها استارت آپ گوش آشنا که امروز شما فقط رنگ و لعاب ظاهر آن ها را می بینید، برایتان مثال زد که چه روزگار سختی را پشت سر گذاشته اند. مشقت‌ها کشیده اند ، تا امروز شیرینی پیروزی را احساس کرده اند. از اینرو وقتی می گوییم، 90 درصد استارت آپ ها شکست می خورند، آمار عجیبی است که برای اهل فن تنها یک مطلب را یادآوری می کند، که از شکست هایتان نهراسید و بدانید هر شکست به مثابه تجربه ای شیرین، شما را به هدفتان نزدیک و نزدیک تر می سازد.
مطلب بسیار مهمی که باید مورد توجه کارآفرینان جوان و بالاخص استارت آپ های تازه کار باشد که بدانند ، بهای تحقق رویاهایشان همین روزهای شکست و ناامیدی است که آن ها را به سمت موفقیت رهسپار می سازد.
شکست ممکن است ، باعث ترس ما از ریسک پذیری شده یا اعتماد به نفس ما را دستخوش تغییرات منفی کند و رفتارتان در پروژه های آینده تحت تاثیر قرار دهد. اما مهم ان است که  شکست تان را به طور کامل مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و سپس آن را برای همیشه کنار بگذارید. درس هایی را که آموختید، همیشه آویزه گوش تان کنید و استوار و ثابت قدم به ادامه ی مسیرتان بپردازید. همین هدف گذاری های جدید نه تنها به شما هیجان می بخشد، بلکه فرصتی را در اختیارتان قرار می دهد تا آنچه را از شکست آموخته اید به کار بگیرید. آن گاه به این باور خواهید رسید که شکست بخشی از دنیای تجارت و کسب و کار است و باید آن را به خوبی پذیرفت و تسلیم نشد.

 

دکتر حوریه یحیایی 

منبع : تفاهم نیوز