بیش از 80 درصد جویندگان کار فاقد مهارت لازم هستند(دکتر حوریه یحیایی)

بیش از 80 درصد جویندگان کار فاقد مهارت لازم هستند(دکتر حوریه یحیایی)
مرداد 8, 1399
84 بازدید

سال های متمادی است که آمارها نشان می دهد، بیش از 80 درصد جویندگان کار فاقد مهارت لازم هستند. نیروهای انسانی ماهر، بازوان حرکت هر جامعه ای محسوب می شوند. تغییرات در دنیای کسب و کار و صنعت، سطح نیازمندی ها و مهارت ها را تغییر داده است. اما متاسفانه علی رغم تلاش های صورت […]

سال های متمادی است که آمارها نشان می دهد، بیش از 80 درصد جویندگان کار فاقد مهارت لازم هستند. نیروهای انسانی ماهر، بازوان حرکت هر جامعه ای محسوب می شوند. تغییرات در دنیای کسب و کار و صنعت، سطح نیازمندی ها و مهارت ها را تغییر داده است. اما متاسفانه علی رغم تلاش های صورت گرفته، سیستم آموزشی در بخش فنی و حرفه ای همچنان سنتی باقی مانده و پاسخگوی کامل نیازهای در حال تغییر فراگیران و بازار کسب و کار نیست. سنگ زیر بنای موفقیت، وابسته به درک ارزش مهارت ها، از سوی افراد، شرکت ها و دستگاه های دولتی است و اگر افراد و سازمان ها باور کنند که موفقیت در آینده، وابسته به ارتقا سطح مهارت هایشان است، راه رسیدن به موفقیت بسی هموارتر خواهد شد. به عبارت دیگر آموزش و کسب و کار از دیدگاه مثبت هنگامی پدیدار می شود که ساختار اقتصادی کشور توان جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص را در زمینه های گوناگون و مختلف را فراهم آورد. البته آموزش های فنی و حرفه ای در کشورهای توسعه یافته تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی نبوده، بلکه از طریق بسترسازی خود اشتغالی، به حل مشکل بیکاری کمک شایانی می نمایند.

امروز 6 مرداد روز ملی ترویج کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای است. روزی که نام گذاری آن در هفته ی ملی مهارت، در راستای ترویج فرهنگ مهارت آموزی، کار و کارآفرینی و ارتقای جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در کشور صورت پذیرفته است. این روز بهانه ای است تا بپرسیم که آیا نظام های آموزش عالی و دانشگاه های کشور توانسته اند در راستای توانمند سازی فرزندان این مرز و بوم، مهارت هایی را به آن ها آموزش دهند، که دنیای اقتصادی کشور را متناسب با ملزومات دنیای نوین بنا کنند؟ روزی که می تواند یادآور ضرورت های فناورانه کشور و تطبیق دادن مهارت های نیروی انسانی با تحولات فناوری باشد. آن هم دقیقا در ایامی که اشتغال و اشتغال زایی یکی از اصلی ترین دغدغه های جامعه تبدیل شده است و حتی تحصیلات دانشگاهی به عنوان شاخصه ای برای جلوگیری از بیکاری کارساز نمی باشد. از اینرو نقش مهارت آموزی در کنار آموزش های تئوری دانشگاه ها به نوعی هدایت کننده به سمت چرخه ی تولید است. آموزش هایی که  به سبب انعطاف پذیری نشات گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور، در بالا بردن توانایی افراد را برای احراز مشاغل، نقش بسزایی دارد.

آموزش های فنی و حرفه ای یکی از کم هزینه ترین و سهل الوصول ترین راه ها برای دستیابی به تخصص مناسب برای رسیدن به اشتغال پایدار است و افراد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده کرده و کارایی و توانایی او را در افزایش می دهد. مهارت و کارآفرینی پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. چرا که آموزش های فنی و حرفه ای می تواند از طریق دانش افزایی، باعث افزایش فرصت های بازار شده و سطح تقاضای کارآفرینی را ارتقاء بخشد. طی سال های اخیر تحولات متعددی باعث تغییر افق های سیاسی و اقتصادی شده است، اما در یک واقعیت هیچ تغییری ایجاد نشده است و آن، اهمیت کارآفرینی در بهبود شاخص های مهم اقتصاد از جمله اشتغال، بهره وری و رشد اقتصادی است. خصیصه ی اصلی و اهمیت وافر آموزش های فنی و حرفه ای، نوعی پرورش کارآفرین است که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی قادر خواهند بود، فرصت های شغلی مناسبی را بدست آورند و یا فرصت های شغلی مناسبی را ایجاد نمایند. چرا که آموزش نظری همگام با کار عملی موجب تربیت نیروی انسانی خلاق و فعال می گردد و این نیروها با نفوذ در جامعه سبب به کارگیری بخش عظیمی از نیرو های غیر خلاق جامعه خواهند شد.

لذا هر دولت و ملتی برای تلاش در مسیر پر از فراز و نشیب توسعه نیازمند مدیریت هایی خواهد بود که با داشتن عرق ملی، توان های ذاتی و اکتسابی، چرخ توسعه را در بستر فرهنگ خاص جامعه ی خود به چرخش درآورد و در این بین نقش آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان حلقه ی واصله آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری بسیار ضروری و غیر قابل انکار است. چراکه عدم ارتباط بین مباحث آموزشی و نیازهای اقتصادی و بازار کار باعث بروز نابسامانی موجود در حوزه ی اشتغال است.

بیکاری موجبات بسیاری از معضلات اجتماعی را فراهم می آورد و اگر جوانان با آموختن مهارت توانمند شوند، بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون با آن روبرو هستیم مرتفع خواهد شد. هم راستا کردن نظام آموزشی مهارتی با نقشه جامع علمی کشور، تسریع و تقویت ارتباط بین آموزش های مهارتی و از همه مهمتر رصد کردن نیازهای بازار کار می تواند در هر چه تاثیر گذارتر بودن این آموزش ها باشد.

دکتر حوریه یحیایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:, , , , ,